Hydepark.ro: O zi furtunoasa (Autor: Andrei Alexandru)

Parafrazand titlul celebrei comedii "O noapte furtunoasa", se poate spune ca 14 decembrie 2011, a doua zi dupa Consiliul European de la Bruxelles, a fost in politica romaneasca "O zi furtunoasa" care, daca n-ar fi de plans, ar fi cu siguranta de ras. Din cele ce urmeaza veti hotari singuri pe cine trebuie sa plangeti si de cine puteti rade.
Traian Basescu: "Nu am nevoie de aprobarea nimanui pentru a-mi indeplini mandatul." Nu stiu cata incredere aveti in cuvantul meu, dar pot sa confirm ca presedintele are dreptate. Nu avea nevoie de mandat de la nimeni sau de consultari cu nimeni, pentru simplul motiv ca nu avea ce cauta la Bruxelles fara premier alaturi. Mai mult, nici premierul n-avea nevoie de mandat, daca ar fi mers. Abia la intoarcerea in tara, premierul, nu presedintele tarii, avea obligatia sa prezinte fortelor politice reprezentate in Parlament textele convenite, pentru ca Parlamentul are ultimul cuvant in aprobarea tratatelor internationale.
De altfel, documentul supus aprobarii participantilor la Consiliu a fost citat astfel de Traian Basescu: "Acord INTERGUVERNAMENTAL (s.n.) de Uniune Fiscala". Nici eu n-am nevoie de mandatul nimanui sa ma duc la Bruxelles, doar ca n-am ce cauta acolo. Totusi, pentru ca Romania este recunoscuta in UE ca republica semiprezidentiala, prezenta presedintelui este acceptata simbolic, caci nu poate inlocui nici Guvernul, nici Parlamentul. Constitutia Romaniei, art. 91: "Presedintele incheie tratate internationale in numele Romaniei, negociate de Guvern, si le supune spre ratificare Parlamentului..."
Consiliului European de la inceputul acestei saptamani avea responsabilitatea, chiar obligatia, ca prin deciziile sale sa restabileasca increderea in moneda euro pentru evitarea unor prabusiri financiare si economice in lant. Raportul a fost de 22 in favoarea Acordului, 4 sefi de guvern au cerut un ragaz de consultari la nivel intern iar premierul britanic, nu regina Angliei, a fost impotriva. Interesant este ca printre cei care au considerat necesare consultari politice in propria tara se afla premierul Ungariei, Viktor Orban. Asta in ciuda faptului ca dispune de o majoritate cu adevarat confortabila in Parlament. Basescu s-a grabit. De ce, mai ales ca Romania nu este in zona euro si graba nu se justifica ? Aici pot sa emit doar ipoteze, fiindca n-am cum sa-i ghicesc logica, adesea imprevizibila. As vrea sa fie limpede: eu nu contest utilitatea Acordului, aceasta fiind o problema a expertilor finantisti, ci doar graba Presedintelui acolo si aici.

1. Basescu a incercat sa capteze bunavointa "marilor" Uniunii. Este de notorietate faptul ca Basescu e ocolit, chiar ignorat, de majoritatea liderilor europeni din cauza derapajelor si inabilitatilor sale in probleme de politica externa. Ultima ghidusie cu zarzavaturile olandeze e o nimica toata, fata de "succesele" in relatia cu Rusia, spre exemplu. Niciodata Romania nu s-a "certat" cu atatea tari intr-un interval de timp atat de scurt. Externele au mult de lucru sa repare ce s-a stricat in ultimii 7 ani.

2. Basescu a vrut sa demonstreze ca decizia politica ii apartine in exclusivitate, ca el e seful Statului, chiar daca aceasta institutie nu exista in Constitutia Romaniei. Baietii de la Bruxelles stiu bine ca Basescu isi depaseste atributiile constitutionale dar, o data ce fusese acceptat ca unic reprezentant al Romaniei la lucrari, n-aveau cum sa dea inapoi. Iar Basescu stia ca ei stiu. Asa ca, pentru cimentarea "status quo"-ului creat la Bruxelles si pentru reconfirmarea sa ca premier "de facto" in tara, a convocat URGENT partidele la Cotroceni. Asta in conditiile in care textul Acordului nu se cunoaste si urmeaza sa fie propus abia la anul, in martie. Deci, din nou graba nu avea nicio justificare. Dupa ce a obtinut acordul Opozitiei, a anuntat public ca va trimite grabnic, chiar a doua zi, la Bruxelles reconfirmarea acordului Romaniei.
Nu este pentru prima data cand Basescu procedeaza de o asemenea maniera: Legea si Constitutia sunt pentru altii, iar sfidarea pentru Opozitie.
Pe vremea cand era primar general, a cheltuit din bani publici peste un miliard de lei vechi pentru proiectul "Podul Grant", fara sa aiba in prealabil acordul obligatoriu al Consiliului General. L-a obtinut ulterior cu mari interventii si intelegere din partea puterii psd-iste de atunci. Altfel, ar fi fost bun de plata si chiar mai grav.
Un alt exemplu este legat de referendumul din noiembrie 2007. Articolul 90 din Constitutie, Referendumul, il obliga pe Presedinte sa consulte in primul rand Parlamentul. Basescu a venit in 2007 in sedinta Camerelor reunite si a anuntat decizia sa ferma de convocare a unui Referendum. La sfarsitul cuvantarii a spus: "V-am consultat. Procedura a fost indeplinita", dupa care a parasit sala. In realitate nu avusese loc nicio consultare, ci un simplu monolog.
Asa s-a intamplat si acum. Opozitia, in naivitatea ei si din respect pentru institutia Prezidentiala, a sperat ca, in sfarsit, va avea un dialog cu presedintele pe multele probleme de interes general.
Dezamagire. Victor Ponta constata la final cu regret ca "Intalnirea de la Cotroceni a fost inutila". Ei, nu chiar inutila. Basescu a obtinut ce-si propusese, dupa care i-a trimis la plimbare: "Pentru mine problema a fost sa obtin un acord" (din partea Opozitiei- n.r.).

3. Basescu si-a inchipuit ca Acordul poate fi folosit ca instrument de presiune asupra partidelor pentru amendarea rapida a Constitutiei in sensul dorit de el. "Trebuie. Ne obliga Uniunea". Lucrurile nu stau chiar asa si, oricum, e riscant sa introduci in Constitutie obligatia unui deficit fix de 0,5%. Daca peste vreo doi ani Uniunea vrea deficit 0%, ce facem ? Modificam in fiecare an Legea Fundamentala ?
In rest, nas Floreo si matusa Filofteia, nu va faceti griji ! Deocamdata nu se schimba nimic din motive de Acord. A fost doar un semnal politic pentru pietele financiare ca Europa isi apara moneda.