Banii publici vor fi mai lesne de distribuit prin modificarea valorilor-limita de determinare a procedurilor de achizitie, dar si prin instituirea unor taxe retinute din garantia contestatarilor.

Intre modificarile aduse recent de guvern Ordonantei de Urgenta nr. 34 din 2006 privind achizitiile publice, se remarca si introducerea "taxei" de contestare. In situatia in care Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) respinge o plangere, autoritatea contractanta "va retine contestatorului din garantia de participare in raport cu valoarea estimata a contractului" diverse cote, se arata in OUG nr. 76 din 30 iunie 2010, prin care este modificata OUG nr. 34. Pentru un contract evaluat intre 63.000 si 420.000 de lei, operatorul care a indraznit sa conteste licitatia va lasa 1% din aceasta suma. Intre 420.001 si 4.200.000 de lei, autoritatea va opri 4.200 de lei plus 0,1% din ce depaseste suma de 420.001 lei. Pentru contracte estimate la valori mai mari de 4.200.001 lei, participantii care pun la indoiala decizia autoritatii contractante, dar nu au castig de cauza la CNSC, pierd sume cuprinse intre 7.980 si 19.320 de lei plus cote procentuale din sumele care depasesc valorile-limita la fiecare categorie. Pagubitii vor putea sa-si recupereze banii numai daca isi fac dreptate in instanta, adica, intre altele, platesc si niste taxe.

Contestatarii, "abuzivi"

Noile reglementari in domeniul achizitiilor publice au fost stabilite "tinand seama de faptul ca in prezent procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica sunt ingreunate de utilizarea abuziva a cailor de atac, respectiv a contestatiilor", dupa cum se arata in prefata OUG nr. 76. Iar pentru evitarea "comportamentului necorespunzator din partea operatorilor economici, care, constatand ca nu au sanse de castig, tergiverseaza aplicarea procedurii, este necesara sanctionarea acestora". Teoria guvernantului nu prea bate cu practica la Craiova, unde numai o licitatie a primariei a fost contestata in acest an de patru firme, dintre care una si-a retras plangerea. Celelalte trei au primit castig de cauza, iar procedura a fost anulata. Si era vorba despre o licitatie de 500 de milioane de lei, valoarea maxima estimata a lucrarilor de modernizare stradala, alimentare cu apa etc. Ce se va intampla in cazul in care la urmatoarea licitatie de acest calibru operatorii se vor teme sa mai atace primaria la CNSC? Plus ca functionarii care intocmesc documentatiile de atribuire stiu acest lucru?

Barem mai mare la cererea de oferta

Potrivit OUG nr. 76, autoritatile publice au posibilitatea de a contracta servicii si lucrari doar prin cerere de oferta daca valoarea estimata a contractului este mai mica sau egala cu 125.000 de euro, respectiv cu 1.000.000 de euro. Diferenta acordata institutiilor de stat sub forma de "masuri urgente pentru perfectionarea si flexibilizarea sistemului achizitiilor publice" este de 25.000 de euro in cazul serviciilor si de 250.000 de euro in cazul lucrarilor.