Aspru criticat in raportul de tara din 2004 al Comisiei Europene, Consiliul Concurentei debuteaza greoi in deslusirea abecedarului liberei concurente fiind tot mai mult indemnat de la spate de conditiile stricte de aderare impuse Romaniei de Uniune. Autoritatea de concurenta a facut in 2004 pasi catre stabilirea unui climat concurential pe piata tichetelor de masa, a consumabilelor pentru casele de marcat fiscale, a pietei bauturilor alcoolice etc. Totodata, Consiliul Concurentei a dispus masuri pentru liberalizarea certificarii sistemului calitatii pentru furnizorii feroviari. Dar aceste masuri sunt mai mult decat insuficiente pentru crearea unei economii competitive. Recent, Leonard Orban, negociatorul-sef al Romaniei cu UE, a recomandat Consiliului sa nu intarzie in a investiga urgent orice caz in care poate fi vorba de un ajutor de stat pentru ca “este o chestiune foarte serioasa pentru Uniune, iar aplicarea clauzei de salvgardare (amanarea integrarii cu un an - n. red.) planeaza asupra Romaniei“. Mai mult, Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, atrage, la randul sau, atentia autoritatii de concurenta la nivelul dobanzilor practicate de banci, care in cele mai multe dintre cazuri este relativ similar.
In tot acest timp, autoritatea de concurenta incearca sa finalizeze mai multe investigatii deschise cu doi, trei sau chiar patru ani inainte. Pe de alta parte, in aceasta saptamana, Consiliul initiaza in cadrul Comitetului interministerial pe probleme de concurenta o dezbatere privind Legea achizitiilor publice.
Reamintim ca Uniunea Europeana a impus Romaniei la inchiderea capitolului Concurenta patru conditii minimale pe care trebuie sa le indeplineasca pentru a nu-i fi aplicata clauza de salvgardare. Acestea se refera la acordarea foarte stricta a ajutoarelor de stat si la urmarirea oricaror forme ale acestora, precum si la intarirea autoritatii si capacitatii administrative a Consiliului.